I love matlagning

Under tiden ni väntade på att jag skulle lägga upp bilden på mitt hemliga paket så slängde jag i hop lite rabarber kräm. Men jag bytade ut det vanliga sockret mot hermesetas som är ett sötningsmedel.
Har inte smakat den än men den är säkert hur smarrig som helst :)
Och när krämen var färdig så gjorde jag Kalkonfilé med tomatcouscous och plommon sås.
Gott & nyttigt! Slänger in lite bilder och recept på den rätten också.

                          



Antal portioner: 4

600 g färskt kalkonbröst

Marinad:
1/2 dl kinesisk soja
1/2 dl sherry
2 tsk farinsocker
1 vitlöksklyfta
2 tsk worcestershiresås
1/2 tsk malen ingefära

Couscous:
2 dl couscous
1 dl krossad tomat
1 gul lök
1/2 dl hackad persilja
1 dl buljong
smör att steka i
salt och malen vitpeppar

Plommonsås:
100 g katrinplommon
1/2 citron, saft och skal
1 tsk smör
5 dl kycklingbuljong

Gör så här

1. Pressa ner vitlöken i en skål och blanda med soja, sherry, farinsocker, worchestershiresås och ingefära. Skiva kalkonköttet och marinera det i såsen i 1 timme. Grilla eller stek kalkonskivorna ca 3 minuter på varje sida.

2. Plommonsås: Koka katrinplommonen mjuka i en kastrull i så mycket vatten att det täcker frukten. Slå bort vattnet och mixa plommonen. Blanda buljongen med plommonen i en kastrull, häll på citronsaft och rivet skal och lägg i smör. Låt såsen koka utan lock i några minuter och håll den varm till servering.

3. Skala och hacka löken fint och fräs den i smör utan att den får färg. Koka upp buljongen med tomatkrosset och häll över couscousen, låt den svälla i minst 5 minuter. Fluffa upp med en gaffel, blanda ner persilja, tomat och lök. Krydda med salt och peppar. Servera med grillade kalkonskivor och plommonsås.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0