Jag har bakat...

...Foccacia idag.
Blev inspirerad igår när en arbetskollega som jag tidigare har bjudit foccacia på ringde och ville ha receptet.
Så här bra blev resultatet. Men jag brukar bara använda mig utav vetemjöl och strunta i durummjölet.

Min goda vän Linda kom förbi idag. Vi har inte träffats sen vi var på 80- tals festen på sjöcrona.
Så vi hade en hel del och snacka om. Riktigt trevligt.
Nä nu ska jag ta tag i disken innan jag ska bege mig till mamma.

So long...





Ingredienser till recept

  • 50 gram jäst
  • 6 dl mjölk
  • 1,5 tsk salt
  • 0,5 dl olivolja
  • 4 dl durumvetemjöl
  • 1 liter vetemjöl
  • Olivolja att pensla foccacian och långpannan med
  • ATT STRÖ ÖVER FOCCACIA: Gourmetsalt
  • Torkad eller färsk rosmarin
  • Soltorkade tomater, goda oliver, fetaost, pinjenötter och tunnt skivad vitlök.

Tillagning av recept

  1. Värm mjölken till fingervarm 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke. Tillsätt lite mjölk och rör tills jästen löst sig.
  2. Tillsätt mjölk, nästan allt mjöl, salt samt olivolja och arbeta ihop till en deg.
  3. Jäs foccaciadegen i 40 minuter under kökshandduk.
  4. Pensla en långpanna med olivolja. Arbeta ihop foccaciadegen i bunken och häll foccaciadegen direkt i långpannan samt tryck ut foccacian jämt så att degen täcker långpannan. Låt gäsa övertäckt med handduk i 30 minuter. Pensla foccacian med olivolja, strö över några nypor gourmetsalt samt lite rosmarin. Tryck om du vill ner oliver, soltorkad tomat samt fetaost lite här och där. Jäs i 10 minuter till.
  5. Sätt ugnen på 200 grader.
  6. Baka foccacian i nedre ugnen i 25 minuter tills den fått fin färg.

Ät & Njut..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0