Ceviche a´la skaldjur-tjosan

Den här underbara förrätt slängde jag i hop till oss igår.
Min kusin & Märtha bjöd på den när jag var där på middag och jag blev helt frälst.
Det är en ceviche på svenska smaker som årets kock Tom Sjöstedt har komponerat.
Saken hör till den att jag egentligen inte tycker om varken räkor eller kräftstjärtar, men detta kan jag äta med STOR aptit :)






Lag:

1 citron, saft och skal

4 msk olivolja

1 msk honung

1/2 vitlöksklyfta, pressad

2 msk hackad dill

1 msk skivad gräslök


Ceviche:

100 g räkor

100 g kräftstjärtar

1/2 gurka, skalad

1 salladslök

8 cocktailtomater

100 g vattenmelon

1 dl matyoghurt

1 msk riven pepparrot

1 tsk honung

salt

Garnering:

12 dillkvistar

1/2 citron, skalet

50 g forellrom


Blanda alla ingredienser till lagen.

Skär gurka, vattenmelon i tärningar, dela tomaterna på längden, strimla salladslöken. Blanda matyoghurt, pepparrot och honung. Smaka av med salt.

Blanda lagen med skaldjuren och grönsakerna. Lägg upp på tallrikar. Klicka på pepparotsyoghurten och garnera med dill, citronskal och forellrom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0