Rödvinbärsgelé

Idag efter jobb så cyklade jag och mamma till min lilla tant Vipps kolonistuga.
Väl där plockade jag en massa röda vinbär som jag nu precis kokat gelé av.
Super enkelt.

Recept och bilder från mitt hemmakok följer nedan.


INGREDIENSER:

2 ½ kg (5 l) inte för mogna röda vinbär
½ l vatten
strösocker (3/4 kg till varje kg saft)

(saften av 1 lime)

GÖR SÅ HÄR:
1. Rensa (behöver inte repas) och skölj bären.
2. Koka livligt i 5 - 10 minuter.
3. Häll upp koket att självrinna.
4. Väg saften, häll den i kastrullen och sätt tillbaka på plattan.
5. Skaka ner sockret, när det börjar sjuda vid kanterna.
6. Rör försiktigt tills sockret smält.
7. Lyft grytan åt sidan efter uppkoket och skumma.
8. Låt alltsammans stå tills en hinna bildats över geléet.
(Bildas ingen hinna, tillsätt mer socker och koka upp igen).
9. Ta bort hinnan och ös upp geléet i små rena, torra burkar.

Gelé kan med fördel frysas i små plastförpackningar. Det skadar inte gelén.




Kommentarer
Postat av: MS

Herregud vad huslig du har blivit då! ;)

2009-08-20 @ 09:29:18
Postat av: Sandra - snart dansk!

Det där är riktigt mumsigt!

2009-08-21 @ 21:17:05
URL: http://lostindenmark.wordpress.com
Postat av: Andrea

Eller hur!? Husmor-Andrea

2009-08-23 @ 14:21:24
URL: http://madmoisella.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0